Jul igen

Vi fick ingen vidare vit jul i år men den var rätt fin ändå. Julafton var precis som vanligt. Jag vaknade vid nio och öppnade tre presenter redan då. En av dem var från L. Ett jättefint gnistrande prinsesshalsband som jag skred runt i hela julafton. Av Alice fick jag en fin rosa sminkväska i sammet som passar bra när man behöver flytta sina tillhörigheter mellan två olika hem hela tiden. Jag hade inte önskat mig några stora saker så döm om min förvåning när jag fick ett jättestort och tungt paket. Mamma hade tydligen kommit ihåg att jag någon gång nämnt en hushållsassistent och där i paketet låg en begagnad, fullt fungerande 50-talsmodell. Visste inte att man kunde få tag på så snygga längre. De flesta nuförtiden är i sjuttiotalsbrunt med orange som accentfärg. Vår kamera är sönder så jag kunde inte knäppa någon bild, men hittade en likadan på blocket.
  
Annars fick jag en marrimekkoskål i mörkgrönt, två kokböcker ('vinterns söta' var en), iittalaglas, coctailglas, en mortel i sten och lite andra smågrejor. I det stora hela är jag väldigt nöjd.

Julbordet var godare i år då jag vågade prova fler saker. Senapssill är inte så himla gott men Janssons är en riktig höjdare. Julskinka med senap på tunnbröd är jättegott och gravad lax med gravlaxsås är underbart :) Efter middagen gick vi ner till källaren och tittade på Kalle anka. Missade tomteverkstan som är min favorit men pappa missade alltihop då han som vanligt snarkade sig igenom hela programmet. Såg faktiskt hela "Kan du vissla Johanna" i år och blev påmind om vilken fin film det egentligen är. När jag var liten och såg det blev jag mest lite rädd för morfarns humörsvängningar och det var lite läskigt när han dog. Efter Kalle blev det en buffé med glögg, frukt och en massa julgodis. Glögg är en annan grej som plötsligt har blivit mkt godare.

Vår julklappsöppning började vid halvtio då tomten kom. Vi har fortfarande en tomte då minsta kusinen som är sju fortfarande tror på honom, fast hon inte vill erkänna det. Blir mkt roligare med tomte tycker jag. Min faster brukar anlita en "utifrån" som ingen vet vem det är så att alla utom lillkusinen försöker tolka tomtens röst. Inte förrän dagen efter får man veta vem det var om man inte redan listat ut det. Blir ett himla hyschande då någon glömmer bort sig och högljutt resonerar över vem som finns bakom masken. Lillkusinen är dock tryggt ovetande om sanningen fortfarande. Nästa år kanske vi inte får någon tomte mer, vem vet.


image293

På juldagen gick vi ut och det blev hur kul som helst. Dubbelpuben var lika rolig andra gången och när vi stod i kön in förundrades jag som vanligt över alla skinnvästar och breda dialekter. Jag, Alice, Lussan och hennes två kompisar hade hur kul som helst när vi sprang omkring bland alla "bondpojkar" och försökte undvika att se någon i ögonen allt för länge. Fast Alice verkade inte slippa undan ändå, även om jag ansåg denne pojke vara ett av guldkornen.

Bara Alice kunde börja tycka om snälla pojkar (de som kysser hennes fötter och behandlar henne som en prinsessa istället för de självgoda prinsarna som ber henne putsa deras kronor) så tror jag att allt skulle bli jättebra tillslut :)
  
Vi sjöng karaoke också. Jag var såklart den som övertalade och vi lallade glatt ikapp i No doubt's Don't speak . Vi sjöng så högt att det inte gick att avgöra om publiken buade eller applåderade,  men lika kul var det för det. Chockade mina kära vänner när jag gick upp på scenen och  sjöng  "Come away" på egen hand, men jag fick ju faktiskt blodad tand. Måste dra med dem på karaokekväll på O'learys så snart suget återvänder.

Annars så kommer L hit strax och tar förväl av mig som åker till Stockholm och rensar lägenheten i morgon (Sorgligt nog). Eftersom jag har lite feber tänkte jag tillbringa kvällen under täcket omgiven av en massa tända ljus  och se en riktigt bra film. Kanske lite godis också om det finns något annat än segt julgodis kvar?

Har tankat lite Gossip girl åt lillasyster så att hon också får ta del av Manhatans brats och deras avundsvärda liv. Jag skulle nöja mig med Blairs garderob :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0