Föräldrar som bryr sig

Min lillasyster börjar bli tonåring nu och jag är rädd. Jag minns min egen tonårstid som en väldigt traumatisk resa och jag tycker synd om henne som måste gå igenom det. Hon har redan börjat få komplex som hon aldrig haft förut, hon har upptäckt killarnas dragningskraft och hon har nu förstått att hennes föräldrar inte är perfekta. Speciellt det är jag orolig för. Mamma kommer att få tampas med ännu en revolterande tonåring , medan min syster kommer att försöka testa gränser. Min mamma har alltid varit hård med att inte köpa ut alkohol till oss eller på något sätt uppmuntra oss att dricka, snarare tvärtom. Det resulterade faktiskt i att jag inte smakade alkohol förrän jag gick på gymnasiet. Det finns föräldrar som köper ut åt sina barn med argument som att "Det är bättre om jag ger dem än att att de får hembränt av någon annan" eller att "Om de får smaka hemma, behöver de inte dricka något med kompisarna".
   Jag är inte vuxen än men jag känner mig ändå otroligt mycket intelligentare än dessa individer. Vilken vuxen människa förstår inte att drickande hemma snarare uppmuntrar alkoholdrickande? Får man något så vill man ha mer av det, inte tvärtom. Köper man dessutom ut till barnens fester har man verkligen övertygat ens barn om att alkohol är ok. Vissa föräldrar gör det kanske för att få stämpeln som den "coola" och tillåtande mamman, men det är inte den coola mamman man går till när ens kompis ligger medvetslös i ett dike. Man går till någon som verkligen bryr sig. Det är tur att det finns fältassistenter men om föräldrarna höll lite bättre koll på sina barn skulle de vara arbetslösa.
   Ett undantagsfall när det gäller tillåtande är möjligen preventivmedel. Det är inte fel att förse sin tonåring med preventivmedel då det visar på att man fatiskt är rädd om honom/henne. Man vill inte se sin dotter gravid eller sin son med en könssjukdom. Jag tror inte att ungdomar har sex tidigare bara för att de får preventivmedel av sin förälder. När man har sex och med vem beror snarare på vilken grundinställning man har till sex och på ens självkänsla. Båda dessa saker har föräldrarna en stor del i då grunden till ens självkänsla läggs under uppväxten.    När jag får barn vill jag hellre bli en pinsam mamma som tar upp ämnet sex för ofta än en som blundar och hoppas på det bästa. Många ungdomar idag har en skev uppfattning om sex och ideal vilket ett otal frågor till sex-spalter och liknande bevisar. Det är inte upp till de vuxna att döma barnen genom att förkasta alternativa sexuella livstilar, olika sexuella läggningar eller porr. De flesta vuxna är nog lyckligt omedvetna om hur mycket barn idag faktiskt vet om sex redan vid tidig ålder. Men mycket kunskap och intryck från alla håll leder också till stor förvirring. Din trettonåring sitter kanske och undrar för sig själv vid köksbordet om man måste ha analsex eller om hon ska gå med på att visa sina bröst i webcam. Låt det inte bara vara. Förklara för din tonåring att reklambilderna faktiskt är retucherade, försök föregå med gott exempel när det gäller drickande. Det vill säga, bli inte aspackad framför barnen. Inget barn mår bra av att behöva ta hand om sin förälder, och framför allt: Ha en så öppen och naturlig konversation som möjligt om sex. Ungdomar idag vet det mesta om könssjukdomar och preventivmedel men vad de verkligen vill veta är ifall de är normala och hur man ska vaar för att vara normal.
   Är du riktigt mån om ditt barn så kanske du kan uppmuntra till en temadag om sex och relationer på nästa föräldramöte? Alla föräldrar som har svårt att tala om sex med sina barn kan istället överlåta det åt experter, och med det menar jag inte läraran utan utbildad personal från närmaste ungdomsmottagning.
   Vågar du inte vara så radikal kan du åtminstone förse ditt barn med tidningar där det finns seriösa sexspalter eller tipsa om någon bra sida på internet. Undersökningar visar att mycket av det ungdomar vet om sex har de lärt sig genom tidningarnas sexspalter.
   Och slutligen: Istället för att generat resa dig från tv:n vid någon sexscen eller ännu värre byta kanal, så sitt med ditt barn och skratta åt hur fejkat sex på tv verkligen är.
Föräldrar har mer makt än de tror.

Hur ont det än gör
hur du än vrålar efter mera luft
ska du färdas ännu längre ner
hur våldsamt du än
försöker värja dig mot mig
hur du än spottar på mig sparkar
på mig
hur du än vill krossa mig och
göra dig fri, från mig
ska jag bli mer och mer en del
av dig
hur du än försöker hävda
att du är den människa du själv
har valt
ska jag anväda dina ögon
att förvränga synen på dig
ska jag sitta på botten av dig
och fylla dig med min andedräkter
hur ont det än gör
ska jag påstå att det är för ditt
eget bästa
som jag upprättar nya lagar i dig
och tar makten över dina tankar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0