Stockholm i mitt...

Jag är här nu. I stockholm, i Sveriges huvudstad, bland bratsen, lodisarna och pr-människorna. Utbildningen har jag redan hunnit hoppa av, insåg att det skulle bli trist att utbilda sig till journalist i tre år och sen komma ut i arbetslivet utan att egentligen kunna något. Som min plan ser ut nu så ska jag läsa till beteendevetare först, lite psykologi, sociologi och pedagogik och sen eventuellt gå en ettårig utbildning i journalistik. Ambivalensen har inte varit liten de senaste veckorna  och jag har tänkt  mig snurrig på vad jag egentligen vill göra av mitt liv. Jag är inte en sån person som tänker ett halvår eller ett år framåt, jag tänker tio år framåt. Att ta dagen som den kommer och lugna mig själv när framtidspaniken kommer är sånt som jag jobbar med konstant.

Stockholm då? undrar ni. Tja,  det händer väl rätt mycket här men som fattig student är den här staden som vilken stad som helst. Man kliver upp upp på morgonen, äter frukost, tar bussen, tunnelbanan, sen pendeltåget till skolan. Man sätter sig på föreläsning, äter lunch, ännu en föreläsning, man åker hem, man äter middag, man pluggar lite, dator, tv, man somnar etc.
  
Känns som att jag tillbringar den mesta tiden utomhus under jord här. Tunnelbanan stinker verkligen piss och för någon som har ett så hyperkänsligt luktsinne som jag blir det riktigt äckligt. Min höjdpunkt på dagen är när jag åker över vattnet mot slussen och ser det riktiga (?) Stockholm. De gamla byggnaderna som reser sig högt över vattenytan. Då trivs jag här.
  
Drottninggatan har vi (jag och A) gått på tills våra fötter har blödit. Man blir less på den alldeles för fort. När man har gått igenom de fyra HM-affärerna ett par gånger och insett att man redan sett sig trött på alla plagg är det dags att gå vidare.
  
I vårt fall blev det en tripp till söders gator. Vi strosade runt på de små mysiga gatorna och gick in i second hand-affär efter second hand-affär. Gillar man inredning från 50- och 60-talet finns det en massa små affärer där med riktigt fina saker.
  
I helgen hann vi också med ett besök till skansen. Vi köpte gammaldags kola på den lilla marknaden och tittade på en jätteledsen älg och några nyfikna sälar. Akvariumet hoppade vi över då A blev lite rädd inför tanken på att gå in till lemurerna men i överlag var det en väldigt lyckad dag. Trots att man är norrlänning insåg man att man egentligen inte sett så många av de vilda djur vi har i Sverige, spec inte på nära håll. Älgar är verkligen stora.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0