Kakbak

Idag hade jag seminarium alldeles för tidigt på morgonen. Jag sov dåligt i går natt då jag hela tiden vaknade och tänkte som i ett olycksbådande mantra: nu är det inte länge kvar tills jag ska kliva upp, nu är det inte länge... Dröjde en evighet tills klockan blev fem. Morgonens seminarium blev givande först mot slutet då läraren tillslut lyckades övertyga oss om att detta inte var en vanlig opponering där stavfel skulle kommenteras utan vi skulle tillsammans diskutera gruppsykologiska begrepp tills vi förstod dem.

For en runda på stan och blev väldigt stolt över mig själv när jag lyckades ta mig hem med bara en liter mjölk och en påse apelsiner (som L ska få i morgon). Det finns tillfällen då man blir ledsen över att inte hitta något men just nu känns det som att jag skulle kunna bränna 10 000 på en halvtimme. Måste klara att hålla i börsen tilld en 27:e...

Väl hemma blev det en supergod middag till mig själv i form av tomat och morotsoppa med lite chili i och fullkornsbaguette med soltorkade tomater och oliver i. Svarta oliver är en av de saker som jag nyss har upptäckt är så sjukt gott. En sån där grej som sätter piff på maträtter.

Någonstans där efter blev jag lite för ambitiös och bestämde mig för att baka två sorters kakor (bara för att få ha framme i fina glasburkar och på mitt nya fina kakfat). Detta ledde till att jag fick ett dussin kolasnittar som blev någorlunda lyckade men smakade mest sirap och blåbärsgrottor som flöt ut på plåten och blev blåbärspannkaka istället.

Inom psykologin pratar man om Joharis fönster. I det här fallet är det min egen syn på mig själv som inte stämmer med verkligheten, dvs. med det alla andra kan se. I detta fall innebär det att jag inte alls är någon kakbakerska.  Jag gillar ju inte ens småkakor särskilt mkt (kladdkaka däremot) ändå föreställer jag mig själv stå med ett rutigt förkläde och baka perfekta små rosa cupcakes.

Nä, den här dagen får sammanfattas i den goda tomatsoppan istället. I morgon blir det soppa och baguettedopp i lunchlådan och den här gången blev den riktigt god, trots att jag inte hade ett snyggt förkläde och att tomatfläckarna prydde halva diskbänken. Kan räkna med att göra lunchkompisarna avundsjuka i morgon. Lätt värt lite söl!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilket sammanträffande. Har blivit sjukt besatt av oliver, och just de svarta, på sistone.

2009-02-10 @ 15:44:19
URL: http://bofink.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0