Vardagssoppa

Min middag idag bestod av en supergod vardagssoppa, med ingredienser som man nästan jämt har hemma. Soppor kan lätt blir tråkiga om man bara har buljong och salt som smaktillsättning men denna soppa får lite mer sting av en klick sambal oelek och lite chilisås. Köttfärsen i den gör den lite matigare och trots att jag först var skeptisk mot köttfärs i soppa så fick jag ändra mig totalt när jag smakade. Mamma serverade den här soppan till 20 pers på min systers födelsedag tillsammans med ett helt underbart tomatbröd (tillsätt oregano ist för timjan) . För otroligt lite pengar fick vi otroligt mkt mat (hon hade en enorm gryta så att alla kunde ta hur många portioner de ville) och nöjda och glada gäster. Jag har inga direkta anvisningar om hur mkt man ska krydda, det beror helt på vad man själv tycker är gott!

image532

Bild från Koalas' Kitchen


Det här är ingredienserna:

4 personer

2 Gula lökar
3-4 Vitlöksklyftor
300-400 gr Köttfärs
1 liter Vatten
2 Köttbuljongtärningar
4 Potatisar
4 Morötter
3 msk Chilisås (kan ersättas med tomatpuré)
1 tsk Sambal oelek
2 tsk Paprikakrydda
(Chilikrydda om man vill)
Salt
Peppar


Man bryner först löken bara en aning sedan bryner man köttfärsen med löken. Efter det är det bara att hälla i vatten i den mängd man tycker passar och en buljongtärning eller två. Sedan skivar man alla grönsaker/rotsaker och blandar i dem. Till sist häller man i de kryddor man vill ha. Paprikakryddan är viktig i det här fallet då den ger soppan dess speciella karaktär. Låt sedan soppan koka på medelvärme tills potatisen har mjuknat tillräckligt. (10-15 min) Koka inte för länge bara för då blir den en aning mjölig. Servera gärna med en klick matlagningsyoughurt , lite strössel av persilja och ett gott bröd.

Det är supergott jag lovar!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag brukar tom ha sambal oelek i potatissoppan. Perfekt om man känner sig lite frusen.

2008-04-08 @ 20:31:31
URL: http://bofink.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0