Kvinnor att älska


Jag måste hålla med Clara om att det finns något speciellt med att vara en redig kvinna.  Jag beundrar kvinnor som är tuffa och lite råa till sättet, sådana som väljer själva vilken väg de vill gå och inte bryr sig så mycket om vad andra tycker. Kvinnor som som biter ihop när det krävs, men som inte skäms för att visa sig mänskliga, tuffa kvinnor som följer sina lustar och ingivelser och går dit näsan pekar.      

I min släkt finns det flera sådana kvinnor:  Min mormorsmor som tog hand om åtta barn med en cigarr i ena mungipan, min farmorsmor som skiljde sig från sin man trots att det var otänkbart, eller min egen mormor som jobbade heltid
och höll huset fläckfritt medan morfar satt och läste tidningen.

Den här sortens kvinnlighet kan jag inte låta bli att beundra:

Kvinnor som inte är rädda för att grimasera och ta i när det behövs
Kvinnor som kan ta en klunk whisky och svälja utan en blinkning
Kvinnor som utan skrupler gräver upp en daggmask och sätter den på kroken
Kvinnor som renoverar sina egna hus och sätter upp sina egna tapeter
Kvinnor som inte skäms för att ha en yngre älskare (eller flera)

Kvinnor med skrovliga arbetarhänder som  skrubbar golv med skavsårsknän
Kvinnor som tycker om att vara ljuvliga ibland i blommig klänning men inte bryr sig om om de har glömt att raka benen
Kvinnor som vågar skämta om det fula och håriga; sånt som hänger eller inte sitter där det ska.
Kvinnor som kan allt om praktiska saker som huskurer, vedhuggning eller vilka svampar som är giftiga
Kvinnor som klär sig efter väder och bekvämlighet utan att förlora sin vackra utstrålning

Kvinnor som inte föraktar andra kvinnor, eller män.


De här kvinnorna är några av de coolaste jag vet:



Mia och Clara vågar skämta om kvinnor på ett sätt som man egentligen inte får.



Björk kör sitt eget race.



Nour pratar fritt om sådant som andra hyssjar kring.



Ingela Olsson visar att begåvning är mycket viktigare än skönhet.



Laura Linney ger den ordinära kvinnan ett ansikte och visar att mycket kan finnas bakom en intetsägande yta.

Kommentarer
Postat av: underbaraclara

åh vad fint! Amen på det!

2009-04-23 @ 00:16:38
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0