Saker som jag missförstod i min barndom

Under större delen av min barndom (5-11 kanske) kunde jag verkligen inte förstå varför människorna på andra sidan jordklotet inte hängde upp och ner. Även om jag förstod det där med dragningskraft så tyckte jag fortfarande att det var självklart att det fanns ett upp och ett ner.

Jag gick länge runt och funderade på hur brev egentligen skickades mellan faxmaskinerna. I mitt huvud hade jag nån vag bild om att  pappren kanske skickades under jorden och så småningom åkte in i den mottagande faxen.

När jag hade hängt upp min strumpa bredvid sängen dan före doppardagen så var jag alltid livrädd för att tomten skulle komma in i mitt rum och titta på mig medan jag sov, så jag gömde mig under täcket hela natten för att han inte skulle se.

I söndagskolan så pratade de ofta om både Gud och Jesus, men jag förstod aldrig riktigt vem det var jag skulle be till. Jag fick ofta höra att man skulle tacka Jesus men jag tyckte att det var mer rimligt  att tacka Gud som var mkt mäktigare och faktiskt hade skapat allt.

Jag trodde som som så många andra att världen förr i tiden var svartvit och att mormor levde i en svartvit tid som senare fick färg.

En annan sak som jag undrade över var när alla sjöar och älvar skulle bli tomma. Jag fasade för dagen då allt vatten skulle ha runnit ut och vi bara hade havsvatten kvar att dricka.



Någon annan som minns några roliga missförstånd?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0