Bokfyndat

Jobbade på ett fritids idag, men det finns inte så mycket intressant att säga om det. Jobbigt var det iaf då jag knappt visste vad jag skulle göra. Man har sina strikta rutiner på sådana ställen och det är jobbigt att komma ny och känna sig dum som ett får. En mycket trevligare upplevelse var att gå på second hand och gräva i de dammiga bokhyllorna. Älskar att köpa böcker i all dess former. Böcker som jag har hört är bra, böcker man aldrig sett förut som verkar intressanta och böcker med fina omslag som ser fina ut i bokhyllan. Den här gången blev det några böcker jag vill läsa, någon jag mest vill ha i bokhyllan och ett par stycken som jag tänker spara. Jag är möjligen udda, men jag tycker om att köpa böcker som jag önskar att mina framtida barn ska få chans att läsa. Mest sådana jag själv älskade när jag var liten och vill dela med mig av. Oerhört pretentiöst kanske men det är fakta. Har ett par favoriter kvar som jag inte har hittat men det är roligt att alltid ha dem i bakhuvudet när man går på fyndjakt.
Idag blev det i.a.f. den här saliga blandningen:

En underbar Torsdag - Tyckte om John Steinbecks "Buss på villovägar" så det finns en möjlighet att den här motsvarar mina höga förväntingar.

Bara Sparvel -
Barbro Lindgren är en av få vuxna som verkligen förstår sig på barn.

Lingonben -
En samling av Povel Ramels roliga och underfundiga dikter.

Tjänstekvinnans son -
August Strindbergs självbiografiska roman. Tror att den kan vara mer intressant än den först låter.

Gökboet
- Filmen har jag sett ett par gånger, men har aldrig läst boken och boken är ju alltid bättre.

En sagokrans -
Det hörs på namnet att den här boken är ett måste i bokhyllan. En samling sagor om prinsessor och andra sagoväsen av den kända danska författarinnan Helena Nyblom.

Fyndade ett par Ray Ban-kopior också idag men jag vet inte om jag i efterhand vågar kalla det fynd. En liten plopp i silver på ena sidan fattades och fyndstinn som jag alltid blir när jag hittar något fint så intalade jag mig själv att jag skulle hitta något att sätta dit. Nu kan jag inte komma på något alls. Det är så typiskt mig att vara alltför optimisstisk när det gäller sådana grejor. Det är som att jag under några euforiska minuter glömmer bort hur mycket utav en perfektionist jag egentligen är. Egentligen tål jag ju inte att det är minsta lilla skavank på mina saker. Påminner lite om mina högtflygande, optimistiska syprojekt som ofta slutar i katastrof. Har en så fin bild i huvudet men mina händer lyckas sällan uppfylla den. Borde jag kanske sänka mina förväntingar? Möjligen. Eller så vore det bättre om jag inte gav mig på de omöjliga uppdragen redan från början.

Sannas kom ihåg:
1. Sluta följa dina knäppa köpimpulser.
2. Ha inte för höga förväntningar på din egen förmåga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0