Vårrullar med jordnötssås

Den här veckan har jag jobbat lite på skolan jag gick i när jag var liten. Alltid roligt att få nostalgiska återblickar i lokalerna och förundras över hur det luktar precis likadant. Fick jobba som specialpedagog där den här gången vilket jag har upptäckt är mycket roligare än att vara lärare till en hel klass som kräver ens fulla uppmärksamhet. Det är kul att kunna fokusera bara på ett fåtal elever som verkligen behöver ens hjälp, annars är jag van vid att eleverna knappt vågar fråga om hjälp bara för att det är en ny lärare.
Blev påmind om vilken mobbningssport brännboll egentligen är (iaf i skolmiljö). Det känns som att det har väl blivit lite av en klyscha att i filmer skildra traumat det innebär för vissa att bli valda sist till brännbollen. Idag verkar det som att lärarna har kommit till sans och slutat i stor utsträckning med att eleverna själva får välja lag. Det bråkades dock om ifall det skulle vara killarna mot tjejerna eller blandat. Killarna röstade för det första. När själva spelet satte igång var de små liven extremt taktiska redan från början. Man visste precis vem som sköt långt och inte och så fort någon stog på tur som knappt kunde träffa bollen ställde sig någon i utelaget längst fram, bara någon meter från den som skulle slå och flinade förväntansfullt. Hade man tur kunde man ges ett försök till att slå med det runda träet men oftast började utespelarna mässa "plankan, plankan, plankan" så fort någon böjde sig ner för att ta upp träet. Var också trist att höra hur mycket läraren tillät lagen att tracka varandra. Eller rättare sagt de individer som var sämre än resten. Känner att moraltanten i mig kommer fram, men det är bara så tråkigt att det ska ges så många chanser i skolan att trycka ned de sämre lottade. Frågan huruvida det är skolans fel eller föräldrarnas kan diskuteras men problemet kvarstår. Påpekade för min lillasyster efter första arbetsdagen att en av killarna i hennes klass verkade mobbad. Hon svarade "Vadå det är väl ingen som gör något mot honom. Man märker knappt att han finns typ" Antimobbningsgrupperna verkar ha tjänat sitt syfte i dagens skola :)
När jag ändå är igång skulle jag kunna dra upp den enorma mängden könsord och svärord sagda av pyttesmå förpubertala pojkar med ljusa röster som skulle chocka vem som helst född före -91. Samt ryktena om att eleverna nuförtiden får lärarna att bryta ihop och gråta inför klassen. Vill inte säga att det var bättre förr men jag kan inte se nån större förbättring.
Nog om livets tråkigheter. Har frågat J om hon skulle kunna måla en tavla åt oss som vi kan sätta upp i lägenheten och hon svarade ja :) Bad henne att måla något kroki-aktigt innefattande naken kvinna och en man. Skulle vara vackert tycker jag. Enligt feng shui är det tydligen en bra symbol för tvåsamheten att ha i sovrummet också (snappade upp på "äntligen hemma") så det kommer nog bli super. Hittade två bilder av Egon Schiele som hon ska få som inspiration.
Idag är jag ledig och hade tänkt försöka mig på ett par jornötskakor som jag har för mig är jättegoda. Var nog minst tio år sen jag åt dem senast. Resten av jordnötssmöret ska jag använda till en jordnötssås som passar bra till thailändska vårrullar. Har aldrig försökt mig på att göra sådana själv förut men senare i eftermiddag ska jag och L ge oss i kast med det. Familjen får bli våra tacksamma försökskaniner. Meddelar sen hur det gick.

image34 image35

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0