Monikas mat

image522

Idag har varit mest pluggdag och den här tentan börjar ge mig magkatarr. Ska plugga i morgon också men sen vil jag ha lite helg. hann med att laga lite mat till familjen också. Det blev lax med klyftpotatis och en riktigt god sås. Blandade lite lätt crème fraiche med några matskedar skånsk senap, några droppar citron, lite dill,  salt, vitpeppar och en skvätt vitt matlagningsvin i en kastrull och lät det sjuda en stund.  Lyckades för första gången få klyftpotatisen supergod, nästan som på restaurang.
Såhär gjorde jag:
Jag skalade och klyftade potatisen, sedan lade jag den i ett durkslag och skäljde med iskallt vatten ett par gånger.
Sedan kokade jag upp potatisen i grytan och lät den koka bara ett par minuter innan jag tog kastrullen från värmen. (Förvällde)
Hällde bort vattnet och strödde ut klyftorna i en form. Hällde på lite olja, saltade och pepprade lite. Vill man kan man ha på lite örtkrydda också.
Hade dem en stund i ugnen på grill i 200 grader innan jag ändrade till vanligt och flyttade ner formen så att laxen blev stekt den också. Kanske hade man kunnat göra tvärtom, först ha en 15-20 min på vanlig ugnsvärme och sedan de sista 5-10 min sätta på grill.
Råder alla som gillar knaprig klyftpotatis att pröva!
 
Ikväll har jag slöat framför tv:n framför antikrundan och Monikas mat. Stod i valet och kvalet mellan Monica och Per i "Vad blir det för mat?" på TV 4+ men min kära pojkvän får ge mig ett referat sen. :)
 
Monika har ett så otroligt fint hem, sådär riktigt färgglatt och hemtrevligt med massa böcker och tavlor, nu till påsk så är hela huset fyllt med påskpynt. Så otroligt fint också hur hon lägger upp maten på fina fat och skålar. Kände igen ett flertal från Gerbera som har en massa fin keramik i olika färger.

Skulle vilja ha ett fruktfat därifrån som jag kan ha en massa avokados i. Har blivit nästan besatt av avokado nu. Äter det jämt till frukost och kvällsfika med salt och pepparhårdmacka. Ibland med en klick keso till också. Tröttnar aldrig på den där nötiga smaken :)


Kommentarer
Postat av: Linnéa

mm, det är mysigt med romantiska resor! Låter gott med klyftpotatisen!

2008-03-21 @ 23:07:35
URL: http://linneahansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0