Det är så hon säger det

En bra vän har snopp i byxorna

"Efter en en och en halvtimmes kvällspromenad med Sanna kom vi fram till denna bittra slutsats:

Det är sjukt deppigt att höra på tjejer som alltid tjatar ?Jag tycker mycket mer om att vara med killar än tjejer. Det är liksom raka rör och inte massa skitsnack? Well, man dömer ju andra efter sig själv är min åsikt. Och detta uttalande blir lite som att bajsa sig själv i ansiktet. Jag vet att det är jättejättehippt att vara en sådan tjej som bara har massa killkompisar. För att vara tjej och ha killkompisar är som att spela i division ett när man egentligen tillhör ett korpenlag. Eller?

När jag var liten fick jag höra ?tjejer kan inte leka tre? och helt plötsligt kunde vi inte heller det. Ord blir självuppfyllande profetior. Om man bara förväntar sig en massa raka rör är det klart att man inte hör att killar också snackar skit.

Lek med vilka ni vill för sjutton. Men sluta jama om att bra vänner ska ha en snopp i byxorna. Jag går inte på?t."

 

Clara är verkligen underbar. Ovanstående inlägg är så klockrent som det kan bli. Jag skrev en artikel på samma tema en gång så jag är av precis samma åsikt, hon lyckas bara uttrycka det så himla kul. Påståendet att tjejer "bajsar sig själva i ansiktet " när de påstår att killar prata mindre skit är som huvudet på spiken.


Tänk efter: en tjej som påstår att tjejer snackar mer skit än killar, säger indirekt att tjejer är sämre än killar och man påstår då samtidigt att det faktiskt finns ett B-lag. Man vill vara med i Division- 1 laget men för att göra det måste man visa hur mycket man avskyr Korpen.

 

De blir sällan lyckat att försöka höja sig från mängden genom att själv snacka skit om en grupp som man faktiskt tillhör. Om man har tur så får man på det här sättet spela i division ett ett tag men när man inte ses som tillräckligt kul längre och killarna inser att man faktiskt är en sån som pratar skit om andra själv så är det nog bättre om man har några vänner kvar i Korpenlaget.


Varför skulle killar snacka mindre skit än tjejer egentligen? Menar man att det är genetiskt? Menar man ett tjejer pratar mer skit om både tjejer och killar eller enbart om andra tjejer? Är inte grunden till att man pratar skit om någon att man egentligen är väldigt osäker i sig själv och känner att behov av att trycka ner andra för att känna sig säkrare själv.? Det är vad jag har hört iaf. Detta borde då betyda att om tjejer pratar mer skit om varandra så är de mer osäkra på sig själva än vad killarna är.


Varför? Föddes tjejer mer osäkra än killar? Känns kanske inte så troligt. Snarare är det nog en social påverkan. (Tjejer jobbar mer för att duga i andras ögon och känner i och med det att de har ett värde. Killar behöver inte anstränga sig lika mycket för att få ett värde i andras ögon, de lär sig att lita mer till sitt eget omdöme och behöver inte andras bekräftelse på samma sätt).

 

Så för tjejer kanske det här med att snacka skit är ett sätt att få mer av andras bekräftelse själva om de sätter andra i en sämre dagar. "Se här, jag är faktiskt bättre än henne, tyck om mig mer!" Killar som inte behöver tvivla på att de duger i samma höga grad behöver inte nödvändigtvis trycka ner andra. "Jag är den jag är och det är tillräckligt".

 

Vad tror ni om den teorin? Om det skulle vara sant som jag säger så tycker jag att det snarare stjälper än hjälper tjejer att fokusera på andra tjejers skitsnackande och påstå att killar är bättre kompisar. En bättre metod vore kanske om man bestämde sig för att vara den som bryter mönstret. Inte genom att försöka differentiera sig från de andra tjejerna genom att själv snacka skit utan genom att föregå med gott exempel och bevisa att det finns undantag även bland tjejer.

 

Det tycker jag iaf :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Genom pojkvännen har man ju fått varit med vid otaliga tillfällen på "killkvällar" och nog tror jag rätt så många killar också snackar skit, kanske bara på ett annat sätt. Tjejer är ju rätt bra på att försöka analysera allt jämt! Sen kan man ju också ställa sig frågan om vad som är skitsnack, ren fakta och åsikter?

2008-05-22 @ 07:27:50
URL: http://erikamargareta.blogg.se
Postat av: Johanna

Varför är det alltid uteslutet att det har fysiska orsaker? Människan är precis som alla andra djur en högst biologisk varelse, och det är klart att det sätter avtryck i hur vi uppför oss. Sen kan man ju diskutera huruvuda det påverkar skitsnacket eller ej.

2008-05-24 @ 08:49:41
URL: http://bofink.blogg.se
Postat av: Sanna

Möjligheten att det är något genetiskt finns ju alltid
men forskning menar på att killar och tjejer behandlas olika under uppväxten och det verkar rimligt i mina ögon att det kan vara en orsak till tjejers skitsnackande så jag köper det. Fast det är ju fullt möjligt att det finns en skitsnackargen :)

2008-05-25 @ 23:02:40
URL: http://sannaisabella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0