Jag, värdefull?



Lånade denna bild av Frida mest för att jag tycker att det känns väldigt sant. Man kommer aldrig att hitta en annan människa som är perfekt, men man kan hitta någon som man tycker så mycket om att man är villig att bortse från dennes brister. Jag tror att samma sak gäller kärleken till sig själv.

Man kommer aldrig att bli perfekt eller så bra som man vill vara hur mycket man än anstränger sig. Man får försöka se sig själv som värdefull ändå. Så ofta tänker jag att om jag bara vore lite mindre si och lite mer så, om jag bara vore annorlunda då skulle jag vara mer omtyckt av andra och därmed mer värdefull.

Att låta sitt eget värde styras av andras uppfattning leder lätt till att man ogillar sig själv eftersom man aldrig är tillräckligt bra. Man kan alltid bli lite mer älskad om man bara anstränger sig lite till. Jag försöker lära mig att bara genom att finnas till har jag ett värde och det har varken jag själv eller någon annan rätt att förringa. En människa som är helt obetydlig i någons ögon kan vara fullkomligt ovärderlig i en annans.  Om man börjar tycka om sig själv lite mer för den man är så är det nog lättare för andra att upptäcka sådant som de tycker om hos en.

Kommentarer
Postat av: E M M A

sv: tyvärr, jag har ingen aning :P fick den när jag fyllde år, men jag tror att den går på högst 200 :-

:)

kramar

2010-09-01 @ 18:19:24
URL: http://lifebyemma.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0